Azulejos door Ingrid Simons


 
        


Azulejos door Ingrid Simons

Ik ben Ingrid Simons, beeldend kunstenaar.
Ik ben schilder en graficus, en ben sinds mijn eerste bezoek aan Portugal in 2010, geintrigeerd geraakt door de traditie van de azulejos. Dit zijn keramische tegels, witte tegels met een schildering in azul (blauw pigment). In Portugal zijn deze azulejos te zien in paleizen, binnenplaatsen, etc, meestal grote schilderingen, op een vlak van kleine, witte tegels, meestal naar aanleiding van historische vertellingen.

Eerst ben ik gaan rondreizen om zoveel mogelijk azulejo’s te zien, onder andere in Estremoz, Sintra, Lisboa, Evora en Redondo. Tijdens mijn werkperiodes in Portugal in 2010 en 2011, ben ik daarna zelf met deze techniek aan de gang gegaan. Ik heb in Portugal een keramiekmeester gevonden, die voor mij tableaus van 40 x 30 cm. heeft gemaakt, die ik met zijn materialen geschilderd heb (zie de 3 foto’s hierboven voor de resultaten).

Vervolgens heb ik in Nederland in oktober 2011 tijdens de LIVE ateliers in het Van Bommel van Dam Museum in Venlo een nieuwe azulejo gemaakt. Bestaande uit 12 tegels, totaal formaat van 60 x 40 cm. Deze heb ik dus wel traditioneel opgebouwd, en geschilderd met delftsblauwe verf, volgens de nederlandse traditie. Tevens is er nog een liggend landschap ontstaan. In Nederland heb ik nu ook een keramist gevonden, waar ik erg goed mee kan samenwerken. Deze zeer recente azulejos ziet u onder deze tekst.

Ik wil graag verder met deze techniek. Hoe meer en meer ik me hierin verdiep, hoe interessanter het wordt. Ook omdat mijn schilderkant hierin naar voren komt, maar ook, zoals het eigenlijk begonnen is, als eerbetoon aan het inspirerende Portugal.

Als ik volgend jaar terugkeer naar Portugal, voor mijn tweede, grote soloshow in Evora, wil ik weer met deze meester in Redondo gaan werken.

De tegels worden gepresenteerd in bordenhangers, of, als het om losse tegels gaat, in een lijst, waarin ze gelijmd worden om gepresenteerd te worden. Het mooiste is het als de azulejos aangekocht worden, als ze op de traditionele wijze ingemetseld worden.

De komende tijd wil ik mijn nieuwe plannen met betrekking tot deze techniek gaan uitwerken.

Misschien, indien de mogelijkheid zich voordoet, naast autonoom werk, ook in de vorm van opdrachten, wellicht voor in open ruimtes in bedrijven, er kunnen formaten van een schilderij gevormd worden met de kleine tegels, of door samenvoeging van grote tableaus, of bijvoorbeeld als drieluik van deze tableaus (zie foto boven). Of misschien in kleinere vorm.

Mocht er zich een situatie voordoen waarin ik zowel mijn autonome werk, en deze techniek, zou kunnen combineren met een opdracht, sta ik daar zeer zeker voor open.

Meer informatie over de azulejos (onder "ceramic works"), of over mijn andere werk kunt u vinden op :
www.ingridsimons.com 

  




Populaire posts van deze blog