Thank you Portugal Portal & Ton Haak!


Ingrid Simons in Estremoz

Van interpretatie naar beleving’ was de kop boven mijn bijdrage aan Portugal Portal van februari 2021. Het verhaal handelde over de Nederlandse kunstenares Ingrid Simons. Ik had haar in 2020 willen ontmoeten tijdens haar solotentoonstelling in de Galeria Dom Dinis van het gemeentelijk museum in Estremoz. Die ging vanwege COVID-19 niet door en werd uitgesteld tot het voorjaar van 2021, maar ook toen was er geen tentoonstelling, want covid had nog geen afscheid genomen. De tentoonstelling werd opnieuw uitgesteld tot dit voorjaar.

Sun Down, zeefdruk. Foto Peter Cox

Nu is het zover. De tentoonstelling staat gepland. Ressonânçia da Terra is Ingrids zevende solotentoonstelling in Portugal. Zij brengt al jaren telkens lange tijd in Portugal door om op heel eigen manier het geliefde atmosferische landschap vast te leggen op linnen en in grafiek. “Voor mij is het schilderen van landschappen een sterk fysieke ervaring”, zegt Ingrid. Wat wil zeggen dat haar landschappen geen bestaande natuur weergeven of zelfs maar aan bestaande natuur refereren. “Ik verwijs niet naar letterlijk landschap en gebruik geen foto’s of afbeeldingen daarvan als concreet uitgangspunt. Mijn landschappen zijn míjn landschappen, het zijn expressieve ruimten op zich, die enkel en alleen bestaan door de fysieke daad van schilderen.” Wat zij doet is constant afwegen hoe met het materiaal om te gaan: gaat zij beeldhouwen met verf of gaat zij verflagen oplossen: “Bouw ik structuren of patronen op of breek ik ze juist af.” Of wordt (deels) afgebroken wat eerst werd opgebouwd.

Ingrid Simons Ressonânçia da Terra
Galeria Municipal D. Dinis / Museu Municipal Prof. Joaquim Vermelho
Largo Dom Dinis – Estremoz
14 mei–25 juni 2022
Dinsdag t/m zondag 9.00–12.30 en 14.00–17.30 Op maandag en feestdagen gesloten.

Enfin, ik verwijs naar het eerder gepubliceerde verhaal voor meer achtergronden en informatie. Na zo lang in bewegingen beperkt te zijn geweest, heeft iedereen vast enorme zin in rondzwerven in Portugal en moet, vind ik persoonlijk, Estremoz gewoonweg in het reisplan worden opgenomen. Want die tentoonstelling laat meer dan tien jaar zien van Portugese invloed op de ontwikkeling van Ingrids kunstenaarschap. Bovendien: de Alentejo rond Estremoz heeft de bezoeker veel meer goeds te bieden.

No Peace of Mind, olie op doek. Foto Ingrid Simons

Populaire posts van deze blog