Heerlijk op atelier aan het werk.
De marmergroeves bezoeken voor meer onderzoek, en ze te ervaren, daarna direct naar atelier om ze te schilderen!



Opzet van een nieuw "marmergroeve" schilderij
(een paar foto's hieronder zie je hoe het schilderij uiteindelijk geworden is, 50 x 50 cm.).

















Zaterdag 17 juni opent de solo expositie in het museum al!
Hier zie je nog de concepten van de poster en de brochure, die verschijnt bij de expositie. Inmiddels zijn de definitieve ontwerpen geprint en komende woensdag gaan we de expositie inrichten!





En de definitieve poster is zo geworden :





Ook ben ik begonnen aan twee bloemstillevens, wat heb ik dat gemist!
Dit is nog niet de definitieve versie, deze volgt later.
Beide schilderijen ga ik gebruiken bij een installatie, die ik tijdens mijn eindpresentatie hier bij Obras voor het eerst ga tonen.





En zo is het "marmergroeve" schilderij uiteindelijk geworden :









Om deze marmergroeve terug te vinden zijn ik en Marja s ochtends vroeg een uur aan het rondrijden geweest haha, ik was ook hier al ooit geweest (niet dit jaar), maar er zijn zoveel marmergroeves, het landschap verandert, zelfs na de ingang moet je nog een heel eind rijden...met dank aan een hulplijn (Ludger & Carolien, bedankt!) gelukkig toch gevonden!


Er leven zelfs vissen in het meer van de groeven





Met dank aan Marja Sterck voor de mooie portretfoto's in de groeve!!






Rond 10 uur is het zo warm (35 graden) en het licht zo hard, dat we huiswaarts gaan, via de Pingo Doce :) (naam van de supermarkt hier :))!


Gemiddeld ben ik iedere week wel een aantal keren in een groeve te vinden, het licht op de verschillende tijdstippen van de dag is erg interessant, maar ook de vegetatie die verandert.
En ook is het voor mij erg belangrijk om er "te zijn", zodat ik ze beter leer kennen, en beter kan schilderen.













Prachtige zonsop- en ondergangen hier....dagelijks!





Flor keeping me company :)




Een dagje cultuursnuiven in Lisboa, beide Gulbenkian collecties bezocht...zo prachtig & zo inspirerend!

En de prachtige paarse bomen staan weer in bloem.
Ik vond het prachtig, de bewoners daar zijn iets minder enthousiast. Het blijkt dat de bloemen een soort olie op je auto achterlaten ; ik denk dat ik daar deze goede parkeerplaats aan te danken heb





En s avonds een bezoek gebracht aan een show van de Portugese Rijschool in Belem, ook een long time dream! Het was prachtig!




Belem, Lisboa


En toen, meteen de ochtend na Lisboa, begon een geweldige 4 daagse culturele uitstap naar Andalusia!
Ook een long time dream!


Met een bezoek aan Cordoba (helaas Mezquita enkel van buiten gezien, deze was die dag helaas gesloten...). Het was warm!!



Mijn overnachtingssplek, een prachtige plek, met uitdagende wegen en prakeerposities (vanwege de enorm steile wegen ; blij dat ik dat niet wist haha).




Het prachtige CĂ¡diz bezocht, met een prachtig museum Belas Artes,
wat een rijkdom aan prachtig werk!











Mijn uitzicht voor 4 dagen (wordt vast een serie schilderijen, zo mooi!)









Gekko in de lamp

Nog een long time dream : ik heb het Alhambra in Granada bezocht!!!










2 gekkos in een lamp




En nogmaals...
ik val in herhaling,
een long time dream :
een bezoekje aan de Spaanse Rijschool in Jerez de la Frontera & de show!








En na deze prachtige rollercoaster van 4 dagen en veel uren in de auto, met een gigantische rugzak met inspiratie, ben ik weer teug in Portugal, terug bij de fundacao, en terug op atelier : back to business.




En...
mijn keramiek is droog, de eerste azulejos heb ik reeds opgehaald bij Mestre Xico en Luis.
De tegels liggen klaar in mijn tijdelijke atelier om geschilderd te worden!
Het worden twee tableaux van 60 x 45 cm. en 30 x 60 cm.


Inmiddels zit ik ook al op de helft van mijn werkperiode.
De tijd vliegt!
Nu eerst alle keramische werken schilderen, zodat deze de oven in kunnen.
Dan weer terug schilderen.

Ik heb de eerste maand volop geschilderd enik  ben op een keerpunt gekomen. De 4 dagen weg hebben me goed gedaan, alsook de musea bezoeken, in de oudere werken liggen vaak antwoorden voor de vragen in mijn eigen werk. Hier bij de fundacao heb ik ook twee atelierbezoeken gehad, die erg verhelderend waren.
Nu ben ik op een punt, dat ik mijn werk wil gaan veranderen ; in mijn hoofd is het nu helder, maar nu moeten deze ideeen nog op doek vastgelegd worden.

Ik ben erg dankbaar dat ik een werkperiode van twee maanden heb, waardoor ik nu deze nieuwe ideeen, op dit keerpunt in mijn werk, hier, in alle rust en met veel experiment en onderzoek in volledige concentratie, nog verder kan uitwerken.





Bedankt voor je bezoek!

Tot volgende week!!
Lieve groeten uit Alentejo

www.ingridsimons.com

Populaire posts van deze blog