De laatste week heb ik nog prachtige, inspirerende uitstapjes gemaakt :

Hierboven zie je een verlaten marmergroeve, een thema waar de nadruk op lag, tijdens deze werkperiode in mijn project "Retrieved Landscapes".


Ik heb in Vila Vicosa het prachtige paleis en de
tuinen bezocht. Dat was inmiddels al weer 7 jaar geleden.
De eerste keer, was toen ik de eerste keer ooit in Portugal was! 







Met mijn trouwe metgezel, mijn zwarte auto, links in de verte, in de zeer brandende zon ; het was extreem warm.










Een zeer speciaal moment :
voor de allereerste keer heb ik de zonnewende in Alentejo meegemaakt op 21 juni!
Ter ere hiervan zal mijn solo expositie bij Jan van Hoof Galerie, die opent op zondag 10 september, de gelijknamige titel hebben. In deze expositie worden mijn gloednieuwe schilderijen getoond.

Een moment van verandering, de langste dag, vanaf dit moment, worden de dagen weer korter.
Een mooie symboliek, voor de zeer intense werkperiode, die ik hier heb gehad, wat ook een verandering in mijn werk heeft betekent. Tevens leef ik, vooral in Portugal, zeer dicht bij de natuur en het licht, de volle maan, de wassende maan, de verandering van het licht en de verandering van de seizoenen ; dit krijgt zelfs een steeds grotere invloed op mijn werk.

Een prachtig moment, om nu voor het eerst in de Fundacao mee te mogen maken!










Een inspirerende dag in Evora













Een geweldig etentje in de buitenlucht & prachtige natuur bij mijn collegae en tevens erg lieve vrienden!







Prachtige wandeling onder leiding van Ludger





Een bezoek, voor mij voor het eerst, aan een fabriek waar ze de geoogste kurk verwerken.
Hieronder zie je een boom, die dit jaar, vandaar de 7, "uitgekleed" is en ontdaan is van zijn kurk.
Dit gebeurt maar eens in de ongeveer 12 jaar.














En ook op atelier heb ik, letterlijk tot de laatste dag, hard en zeer geinspireerd gewerkt.
Zoveel nieuwe ideeen en ontwikkelingen, die ik juist hier, in alle concentratie, nog graag wil vastleggen.
Nieuwe thema's, nieuwe kleuren, nieuwe ervaringen...


























Mijn eindspurt tegen de schemering en de muggen om de op zet voor mijn laatste grote schilderij af te maken!
De laatste weken van de werkperiode, was het telkens goed plannen om buiten te werken in verband met de extreem hoge temperaturen.
Natuurlijk moet er schaduw zijn, maar zelfs tegen het einde van de dag verbrande ik nog vanwege de weerkaatsing van de zon op de witte muur, dus...als de schaduw is ingetreden, maar voor de schemering en de vele muggen, is het ideale moment om mijn werk buiten op te zetten,
gemiddeld ongeveer 1,5 uur ;)!















Naar aanleiding van de (wederom) prachtige en zeer heldere volle maan,
heb ik meteen na een nachtwandeling 's avonds op atelier deze twee schilderijen gemaakt.
Zo heerlijk, om direct na een wandeling, en zo'n mooie ervaring,
dit direct om te kunnen zetten in verf!




















Meer kleur!












Een erg gezellig bezoeken met vrienden aan mijn solo expositie in Galeria Municipal D. Dinis van het Museu Municipal Prof. J. Vermelho in Estremoz!

Maria heeft zelf van kurk, speciaal voor mijn "barril" een "tampa" van kurk gemaakt, die ze ter plekke, in het museum, op maat heeft gemaakt!




Het eindresultaat!
Muito obrigada Maria!




De zeer spontane, en vele talen sprekende, gastvrouw van het museum!
Mocht je in de gelegenheid zijn de expositie te bezoeken, zal zij je uitgebreid, in meerdere talen, informatie kunnen geven over mijn presentatie. 
























Prachtig avondlicht!
Bijna niet te vangen op foto, zo mooi!
De gehele natuur in een warme gloed!






Flor vergezelt me op mijn avondwandeling!





































































De een na laatste avond van mijn verblijf hier...helaas.
Na twee maanden, nog steeds zoveel inspiratie & zoveel nog te doen!

In appartement 8 ben ik mijn installatie/environment aan het voorbereiden en aan het testen, die ik op mijn laatste avond hier, voor het eerst zal presenteren. In samenwerking met Beate Schnaitmann!











De dag van de premiere van "Dessecado"

Mijn nieuwe installatie/environment,
die verteld over het loslaten en/of niet kunnen loslaten.
Het (obsessief) vasthouden en de cyclus van het leven.
De verdroogde bloem komt al jaren met regelmaat terug in mijn werk en is voor mij een het ultieme symbool als "memento mori".
Hopelijk binnenkort ook te zien in Nederland.

De installatie bestaat uit twee schilderijen, een film, gedroogde bloemen en de installatie wordt gepresenteerd in een donkere ruimte met de muziek door celliste Beate Schnaitmann (Ch) :















Het publiek :)!




Hiermee zijn helaas de twee maanden werkperiode in Portugal echt voorbij gevlogen!

Ik kan in woorden niet beschrijven hoeveel deze werkperiode voor mij betekent heeft.
Ik heb zo veel moois en inspirerends gezien, ik heb veel ideeen opgedaan.
Ik heb veel geleerd over mijn werk en over mezelf.
Het lijkt wel of ieder jaar mijn werkperiode intenser en vruchtbaarder wordt.
Ik kan niet wachten om alle nieuwe ideeen, ook in Nederland, verder uit te gaan werken.

Hieronder nog wat foto's van de prachtige terugreis met hieronder een prachtig zicht op de brug van Lisboa! Een geweldig afscheid van Portugal!
En de oneindige vlaktes in Spanje!

Mijn solo expositie "Paraiso Escondido" is nog t/m zondag 27 augustus te bezoeken.

Vanaf september zullen de resultaten van deze werkperiode te zien zijn bij exposities in Nederland.
Meer informatie : www.ingridsimons.com





Bedankt voor het volgen van mijn blog!

Voorjaar 2018 zal ik hier weer met regelmaat gaan posten!







Populaire posts van deze blog