Het wat een heel speciale dag, zaterdag 17 juni!
De dag van de vernissage van mijn solo expositie in de Galeria Municipal D. Dinis
van het museum in Estremoz!
Met de opening, om 18.00 uur, was het 45 graden!



Directeur Hugo Guerreiro heeft een heel mooi openingswoord verzorgd en ook ik heb de tentoonstelling en mijn werken toegelicht in het Portugees en Engels.

De titel "Paraiso Escondido" (Hidden Paradise) verwijst naar een heel speciale locatie op het terrein van de stichting waar ik verblijf, maar verwijst ook naar Alentejo in het algemeen.
De expositie vertelt over de vier seizoenen, de cyclus van het leven, het groeien en sterven.
Tijdens het inrichten van de expositie gaat de expositie van het frisgroen van de lente naar de goud groene kleur van de zinderende hitte in de zomer.
Ik presenteer hier ook een vierluik in zeefdruk van de vier seizoenen.
Ook de nocturnes en mijn fascinatie voor de volle maan zijn te zien in mijn zwart-blauwe en zwart-witte werken in de expositie.


De verschenen brochure :






In de salon presentatie met kleine schilderijen zijn mijn statements te lezen in het Portugees en Engels, alsook een prachtig gedicht, dat Margarida Branco voor mij geschreven heeft voor het boek "So os caminhos eram meus".

Alle werken zijn geinspireerd op Alentejo, Portugal en bijna alle werken zijn hier gemaakt.
Heel speciaal in deze expositie zijn oo de twee grote schilderijen (100 x 140 cm. ) geinspireerd op de marmergroeves van Estremoz, die ik deze werkperiode geschilderd heb, alsook twee gloednieuwe azulejos, tevens geinspireerd op de marmergroeves, van 30 x 30 cm. Het is de eerste keer, dat ik werk van de werkperiode, meteen in een solo presentatie laat zien.

Een zeer speciale plek is ook voor mijn keramische werk. In de expositie is een selectie vazen te zien, die ik door de jaren heen, met de meesters in de keramiek, Mestre Xico e Luis, gemaakt heb.
Het zijn bloemenvazen, met gaten aan de zijkanten van de vaas, die symbool staan voor memento mori. De vazen zijn in blauw, zwart of zwart/blauw geschilderd. Voor het schilderen maak ik een lijnschets, die ik vervolgens in de klei kras, waardoor de kleur van de klei zichtbaar wordt.
Ook is er een selectie azulejos te zien, die ik ook gedurende de afgelopen 7 jaar in Alentejo geschilderd heb.
In het midden van deze prachtige, mystieke ruimte bevindt zich een zeer speciaal object, dat ik afgelopen jaar vervaardigd heb : een barril. Een traditioneel gevormde drinkfles van de herders, maar dan uitvergroot en op hedendaagse wijze beschilderd. 


Een zeer speciale plek neemt ook de premiere van de film "Ingrid" over mijn werk in Alentejo, Portugal, gemaakt door GMT Producoes (in het Engelse, Nederlands, met Portugese vertaling).


Hieronder een prachtig foto verslag gemaakt door Carlos Miguel Alves :


















































Muito obrigada Carlos!





En nog een paar erg leuke foto's van Jan & Cristiana :










En ook met dank aan Fundacao OBRAS voor de leuke foto's :












Iedereen van harte bedankt voor alle gelukwensen, interesse, hulp &
komst naar de opening van de expositie!


De solo expositie is nog te bezoeken t/m zondag 27 augustus.

En natuurlijk bedankt voor jullie bezoek hier!

Lieve groet!
Ingrid

Tot volgende week vrijdag!


Populaire posts van deze blog