Het was weer een prachtige week hier bij Fundacao Obras.
Zo fijn hoe Ludger en Carolien alle condities zo optimaal maken voor een kunstenaar, zodat ze het beste uit hun werk en natuurlijk de werkperiode hier kunnen halen!
Ook alle aanwezige mede kunstenaars zijn een bron van inspiratie, er zijn al meerdere samenwerkingsprojecten ontstaan deze werkperiode.

Het Alentejaanse landschap is zo inspirerend!
Het raakt me, de kracht van de natuur, de kracht van het overleven.
Terwijl het natuurlijk niet de eerste keer dat ik hier werk, heb ik het idee, dat de letterlijke invloed van dit land en vooral Alentejo alleen maar groter en groter wordt, en de twee steeds meer verbonden raken. Ook door alle gesprekken hier, leer ik je ook veel meer over de achtergrond en de betekenissen in dit gebied. De connectie en ook deze kennis groeit, waardoor ik dit ook veel beter vertalen in mijn werk.


Mijn hoofdproject dit jaar gaat over de landschappen van de marmergroeves. Ondanks dat ik natuurlijk al enkele van hun (en er zijn er hier ongeveer 350 heb ik begrepen) bezocht heb, wilde ik dit jaar een aantal nieuwe locaties bezoeken, maar ook een aantal locaties her-bezoeken voordat ik ze ging schilderen. Ik wil ze weer bezoeken, opnieuw kijken.
Deze landschappen voelen en ervaren.
Zowel de nog in werking zijnde locaties, als de locaties, die terug genomen worden of zijn door de natuur.
Dit proces is de inspiratie voor mijn project hier,
met schilderen in mijn nieuwe azulejos!


Om deze intrigerende locaties goed en in ieder licht te kunnen ervaren heb ik ze zowel om 5.00 s ochtends bezocht, als ook s nachts bij volle maan, en natuurlijk op verschillende tijdstippen van de dag.

Nu ben ik alle ideeen op atelier aan het uitwerken.
Twee schilderijen zijn al klaar!
Maar goed ook, want de hele week is het al 35 graden hier, dus niet het moment om deze marmergroeves overdag te gaan bezoeken...;).


Hieronder een impressie van de bezochte locaties :


















Een van de bewoonsters van de marmergroeve


En hieronder een voor mij nog onbekend spoor van een intrigerend dier (wie het weet, let me know!)


Sommige groeves zijn enorm!








En een speciaal moment bij de Fundacao,
de schapen die hier op de weide staan worden geschoren.

De bellen van deze schapen zal menigeen van jullie herkennen, van het prachtige bellengerinkel,
dat ik in sommige van mijn korte films gebruik.






Schapen bewaker Lua (van Alentejaans ras) bekijkt het vanaf een afstandje



Ook hebben we reeds prachtige wandelingen gemaakt hier, onder de vakkundige en gezellige begeleiding van Ludger.

De bloemenweides zijn prachtig!








Ludger bracht ons naar een speciale plek : een prehistorisch graf!






Ook de planning voor de expositie is in volle gang. De brochures en poster zijn bijna klaar.
Hieronder de rauwe schets voor de indeling.

Voor degenen, die misschien in Portugal zijn rond de zomer :

De solo expositie "Paraiso Escondido" opent op zaterdag 17 juni om 18.00 in de Galeria D. Dinis in Estremoz en is op uitnodiging van het Museu Municipal Prof. Joaquim Vermelho in Estremoz.
De expositie duurt tot eind augustus.




Natuurlijk ben ik ook volop aan het schilderen :



En een foto van mijn buiten atelier, waar ik al mijn doeken in alle rust kan opzetten




Ik heb afgelopen week ook een paar prachtige locaties bezocht om de prachtige,
traditie van de azulejos te bewonderen en te bestuderen.







En Evoramonte! Of course!



Bedankt voor je bezoek en je tijd!

Lieve groeten uit Alentejo!

Populaire posts van deze blog