Ik heb me dit jaar direct ondergedompeld in het leven van de Alentejaan.

Mijn verblijf hier in Portugal begon dit jaar met de FIAPE in Estremoz!
Dat is de agricultura beurs, waar ik nog nooit eerder geweest was. Ik had in Nederland reeds gezien dat zowel Ana Moura als ook Matias Damasio optreden, dus dat mocht ik niet missen.
Ook de beurs zelf, met alle ambachten en dieren, was mooi om een keer mee te maken.


De eerste week heb ik doorgebracht in Casa Vicente, waar ik meteen begonnen ben met het maken van foto's met mijn polaroid camera.





Ook heb ik reeds enkele marmergroeves bezocht, waar ik dit jaar mijn schilderkunstig onderzoek op zal toespitsen tijdens deze werkperiode.

Tijdens deze werkperiode ga ik het proces bestuderen van deze marmergroeves, die eerst puur natuur waren, daarna door de mens voor het delven van marmer zijn gebruikt, en nadien, als ze verlaten worden, weer worden teruggenomen door de natuur.
De kracht van de natuur, die alles overwint.

Dit thema zal zowel in mijn olieverfschilderijen als in mijn
nieuwe azulejos terug gaan komen.





En al een van de (ongebakken) resultaten van de inspiratie van deze marmergroeves op keramiek geschilderd.
Deze ongebakken keramische tegel had ik vorig jaar nog van mijn keramist meegekregen.
Dit jaar heb ik deze weer mee terug genomen naar Portugal, en dit is de eerste schildering van deze werkperiode, geinspireerd door en gemaakt na mijn bezoek aan de marmergroeves.




Ik heb ook mijn eerste korte films gemaakt, geinspireerd door de prachtige, gele bloemen, te zien op onderstaande foto.
Ik heb twee losse films geselecteerd, die ik nu aan het bewerken ben voor een stuk, dat ik vanavond hier ga presenteren in samenwerking met de celliste Beate Schnaitmann (CH)



Alle doeken staan klaar op atelier, de schetsen zijn gemaakt!



En ook voor de solo expositie, en het maken van de uitnodiging en bijbehorende brochure zijn we al bezig met het maken van alle ontwerpen.



Mijn estudio Branco!


En Flor, die mij altijd gezelschap houdt bij Casa Vicente




Populaire posts van deze blog