Afgelopen week een mini roadtrip gedaan van een dag!
Het was ver rijden (3 uur heen en terug en tussen de locatie ook 30/45 min.) door de bergen en op vrij uitdagende wegen, maar zo de moeite waard en zo inspirerend!

Ik ben naar het Convento do Cristo geweest in Tomar, wat al heel lang op mijn verlanglijstje stond.
Daarna de grotten van Mira de Aire bezocht, echt prachtig, als een kathedraal, vooral ook de binnenmeren daar wilde ik graag zien en deze worden vast ook gevolgd door een schilderij, ze waren prachtig.
Als slotstuk heb ik de grootste kerk van Portugal bezocht in Alcabaco, met de graven van de koning en Inez de Castro, waarbij het verhaal hoort, dat hij verliefd was op haar, en ondanks dat ze van adel was, hij niet met haar mocht trouwen ; hij moest met een ander trouwen en zij werd in opdracht van zijn vader vermoord. Toen hij koning werd heeft hij het lijk laten opgraven, is met haar getrouwd, en heeft de mensen gedwongen haar de hand te kussen... nu liggen in deze kerk de graven tegenover elkaar, zoals hij opgelegd had, zodat ze elkaar in het hiernamaals meteen terug zouden zien.

Een korte foto impressie van mijn 1-daags avontuur.
Convento do Cristo :







En natuurlijk heb ik de azulejos & keramiek bestudeerd!






De prachtige grotten van Mira de Aire :




En de prachtige kerk van Alcabaco :











Met dank aan een vriendelijke dame, die ik sprak over de keramiek van de streek en via dat gesprek in het Portugees, ook over "het waarom" van mijn interesse, nodigde ze me uit om met haar mee te gaan naar een opening in het prachtig museum in Alcabaco!
De kers op de taart!




Dank voor uw bezoek!
Wordt vervolgd!

Populaire posts van deze blog