1 dag voor vertrek

De afgelopen dagen waren erg druk en erg geweldig!

Ik kijk terug op een geweldige residency.
Ik heb ontzettend veel geleerd ; over mijn eigen werk, mezelf, Alentejo, Portugal, de tradities en de kunst (o.a. door mijn collega's hier en eigen studie).
Ik heb veel geexperimenteerd.
Ik heb weer getekend en met inkt gewerkt, ook op locatie in de stad als ook bij de marmergroeves bij  nacht.
Ik heb nieuwe experimenten gedaan met mijn films m.b.t. het tonen, van zeer grote naar zeer kleine, installatie-achtige presentaties. En ook twee nieuwe korte films opgenomen.
Hier komt zeker een vervolg op.

En natuurlijk ook mijn nieuwe schilderijen en keramische werken!
In mijn schilderijen heb ik een grote zoektocht doorgemaakt.
De schilderijen zijn rauwer en vrijer opgezet in het buiten atelier, waardoor ik nog meer het gevoel had, dat ik ze verloor, tijdens het proces, maar ze komen er veel sterker uit. Ook heb ik gedeeltes van de schilderijen in deze werkperiode verder doorgewerkt. Ik heb nieuwe kleuren leren kennen voor mijn werk, geinspireerd door het landschap. Een paar van mijn 5 grote doeken zijn heftige wolkenluchten geinspireerd op de eerste maand, dat ik hier was en het voor Alentejaanse begrippen erg koud, nat en stormachtig was (wat wel een erg mooie korte film heeft opgeleverd).

Mijn project "Hidden Paradise" heeft ook een prachtige serie opgeleverd, o.a. 3 grote doeken van 100 x 140 cm. Een nog relatief figuratief werk in groenen, een van de eerste schilderijen, die ik hier geschilderd heb ; paradijselijk groen. Het andere werk is ik denk wel het meest abstracte werk, dat ik tot op heden gemaakt heb, met veel lagen in zich ; in groen. en het derde grote werk is een goudgroen werk, geinspireerd op de prachtige scherpe rotsen in het "Hidden Paradise" Deze twee laatste schilderijen heb ik op de grote achterwand van mijn atelier getoond tijdens de presentatie afgelopen vrijdag.
Er zijn uit dit concept ook meerdere schilderijen van kleinere formaten ontstaan.
Binnenkort te zien in Nederland :)!

In mijn keramiek heb ik ook grote stappen kunnen maken.
Mijn werk is dit jaar nog meer geinspireerd op de traditionele vormen, hier in Alentejo.
Ik heb vier zogenaamde "barrils" gemaakt, van, voor de traditionele begrippen, groot formaat (ongeveer 40 cm. hoog). twee hebben een holle kant, waarin ik geschilderd heb ; hierdoor ontstaat een groter schilder oppervlak, en wordt de vaas een autonoom object. ik heb in vier blauwen gewerkt in tegenstelling tot de eerdere drie.
Twee andere barrils hebben "bolle buiken", de ene is aan een zijde geschilderd in deze 4 "azuls" en de andere is aan twee zijdes beschilderd. Deze vertelt het verhaal van de marmergroeves hier in Estremoz, die door de natuur terug genomen worden. De ene zijde is in zwart en blauw, waar al wel het meer te zien is in de marmergroeve, maar aan de andere zijde, in blauwen, is het een natuurlijk landschap geworden. Beide locaties, die de inspiratie hiervoor gaven, liggen beiden in Estremoz, aan andere zijdes.
Tevens heb ik vier ovale azulejos gemaakt van vrij groot formaat, die gaan over de seizoenswisseling en de verdroging van de natuur, van blauw, naar blauw-zwart, naar zwart-blauw, naar blauw, tevens geinspireerd door het "Hidden Paradise".
Ik heb gisteren deze schalen in de rivierbedding gelegd om met deze schalen 'het water" weer terug te brengen naar de rivierbedding en de kracht van dit Alentejaanse landschap te laten zien, dat alles overleeft. Deze foto's ga ik later in een presentatie tonen.

Kortom, ik kan niet geloven hoeveel ik in deze twee maanden heb kunnen doen, beleven en uitvoeren!
Het was echt een geweldige periode, en vruchtbaar, dat zult u zien op de foto's van de twee eindpresentaties, die ik hier afgelopen vrijdag heb gegeven.



Gister avond zijn we naar de marmergroeves geweest bij (bijna) volle maan.
Het was echt magisch.
De kikkers maakten enorm veel geluid, en door de echo in de marmergroeve werd het alleen maar intenser. Geluid van buiten hoorde je niet. De schaduwen van het marmer in het meer zijn prachtig van kleur.
Ik heb ter plekke veel foto's gemaakt & toen we terug waren bij OBRAS ben ik tot 's nachts laat (vroeg :) ) aan het schilderen geweest, kleine schetsen op papier in oost-indische inkt. De eerste schilderingen heb ik n.a.v foto's gemaakt, daarna alles uit mijn geheugen, naar aanleiding van deze prachtige ervaring.
Dit zal zeker vervolgd worden in een (groot) olieverfschilderij.

Met de grote hulp van Ludger is de auto inmiddels geladen, wat een immens werk altijd!
Ook de solo in het Museu Artesanato e do Design uit Evora van afgelopen jaar moest mee terug ; bijna alles paste. De resterende werken blijven nog een jaartje hier in Portugal.
Ook bij de galerie in Estremoz heb ik gisteren nieuw werk gebracht en worden op dit moment twee kleine schilderijen, getoond die ik reeds eerder hier gemaakt heb.

Morgen begint de terugreis.

Morgen vertrek ik naar Lerma (Es), dinsdag naar Poitiers (F) en woensdagavond kom ik weer in Nederland aan.


Kortom het was geweldig!

ik ga naar huis met vele mooie, nieuwe ervaringen, nieuwe werken waar ik erg blij mee ben
en vooral ook een zeer voldoen gevoel van alles wat ik in deze twee maanden heb mogen ervaren en heb bereikt.

Ik zal de komende week/2 weken nog alle resterende foto's posten van de afgelopen dagen, aangezien ik qua foto's altijd een paar dagen "achter"loop.

Dus...wordt zeker vervolgd!
Bedankt voor uw bezoek!

Populaire posts van deze blog