Inmiddels ben ik weer in Nederland.
Ik kijk terug op een geweldige werkperiode!
Hieronder nog de foto's van de laatste twee weken waarin ik erg veel heb gewerkt. Ik wilde zowel de schilderijen als de keramische werken natuurlijk afgerond mee naar huis nemen!

Dus heerlijk lange dagen op atelier!



De slakken in de bovenste hoek bij mijn atelierdeur ; dit jaar waren ze veelvuldig aanwezig!




Ook deze prachtige rode bloemen blijken nog nooit zo weelderig gebloeid te hebben.




Werk na werk heb ik na de eerste rauwe opzet, nadat de werken een beetje aangedroogd zijn, weer terug gepakt en in gedeeltes verder gedetailleerd uitgewerkt.





Bovenste abstractere landschappen (op z'n zij gezien, rechts is de onderzijde) heb ik de laatste week nog opgezet. Ik heb de series van nocturnes, en van de cyclus van de groene lente naar de verdroging van de zomer van het 'Hidden Paradise' uitgewerkt, maar ik wilde nog een paar kleinere abstractere werken maken naar aanleiding van mijn wandelingen en de prachtige kleuren hier in het landschap en de luchten.
Ook ben ik de laatste week nog foto's gaan maken en schetsen gaan maken met oost-indische inkt in de straten van Estremoz om deze hopelijk in Nederland verder te kunnen uitwerken.






De inspiratie!



Ook dit stond bovenaan mijn verlanglijstje :
experimenteren met de  presentatie van mijn korte films, op groot formaat, klein formaat en in installatie vorm.

Hier zie je een par van mijn korte films geprojecteerd op de zijkant van the main house van obras, een filmpje hiervan volgt nog, met gratis een ontzettend intense geluid van krekels, gratis erbij!
ik heb veel van deze experimenten geleerd.












Ook voor mijn "Maria" serie heb ik in Portugal foto's verzameld om in Nederland verder uit te gaan werken, deze mooie Maria staat richting Beja.
Met OBRAS hebben we een bezoek gebracht aan de Fundacao Eugenio de Almeida in Evora.
Vanaf heden bevat dit werk ook 2 maal van mijn hand en (zonder afspraak met elkaar ook van John) sluipreclame voor Obras!





En de grote dag was daar!
Na een telefoontje van luis kon ik de werken op gaan halen in Redondo.
En...ondanks het zeer grote risico bij het maken en branden van deze werken en het extreem grote formaat is toch alles intact de oven uitgekomen!
Ik ben zeer (zeer!) tevreden met deze resultaten!!
Met deze werken is mijn keramische werk meer object geworden en in combinatie met de schildering een autonoom object.
Ook de schilderingen zijn complexer, bijvoorbeeld de blauwe schilderingen bestaan uit 4 nuances, maar ook de techniek van het schilderen van keramiek krijg ik steeds beter in de vingers (zelfs met grote complimenten van de keramische meesters, waar ik mee samen werk!).
ik heb deze keer ook heel bewust gekozen om enkel te werken in de 4 blauwen en warm zwart of een combinatie hiervan (niet enkel zwart gezien het contrast met de bruine klei te klein wordt).
Ik ben erg blij met de contrastrijke en heldere beelden op groter formaat!
Fijn als ideeen ook echt lukken!!
Dus...binnenkort te zien in Nederland!








Na dit grote succes weer terug naar atelier :





De keramiek is veilig aangekomen uit Redondo.
We hebben inmiddels de grotere doeken alvast opgehangen met het oog op de komende eindpresentatie. Met de kleinere werken ben ik nog bezig met de finishing touches.












Dank voor uw bezoek!

Wordt vervolgd!

Populaire posts van deze blog